Novinky

Novela rozšírila povinnosti v rámci zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti

Zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu si prešiel novými zmenami. Zákonodarcovia chceli novelou znížiť riziká neobvyklých obchodných operácií, spojených s anonymnými predplatenými nástrojmi či zjednodušiť prístup k registru konečných užívateľov výhod. Do zákona sa pritom prvýkrát dostala aj definícia kryptomeny. Prinášame vám stručný prehľad zmien v zákone.

Rozširuje sa zoznam povinných osôb

Okruh právnických a fyzických osôb, ktorí majú za úlohu sledovať neobvykle bankové či obchodné operácie sa rozširuje. Po novom tak k advokátom, daňovým poradcom, účtovníkom či bankám pribudne aj poskytovateľ platobných služieb. Povinnosť sa podľa novely vzťahuje aj na poskytovateľov virtuálnej peňaženky kryptomien, sprostredkovatelia predaja či kúpy nehnuteľností či prevádzkovatelia aukčnej siete.
Najzásadnejšou zmenou je práve zapracovanie virtuálnej meny do zákona. Práve tá totiž poskytovala veľký priestor pri legalizácii príjmov z trestnej činnosti.
Zmenil sa aj limit na zvýšený záujem povinnej osoby. Pôvodnú výšku 250 eur zákonodarca znížil na 150. Povinná osoba pritom má venovať zvýšenú pozornosť všetkým zložitým či nezvyčajne veľkým obchodom. Zaujímať by sa mala aj o obchodné vzťahy, ktoré nemajú zrejmý ekonomický či zákonný účel.

Väčšia všímavosť pri klientoch
Novela rozšírila aj zoznam subjektov, od ktorých musia povinné osoby získať identifikačné údaje. K podnikateľským subjektom tak pribudli aj subjekty s podobnou právnou štruktúrou, inak povedané nadácie či združenia.
Väčší dôraz sa kladie aj na zisťovanie identifikácie takzvaného konečného užívateľa. Povinná osoba tak musí zistiť celé meno, rodné číslo či adresu trvalého bydliska tejto osoby. Novela umožňuje aj overenie identifikácie bez prítomnosti konečného užívateľa. V takomto prípade je potrebný elektronický podpis.

V prípade, ak potrebujeťe viac informácií môžete nás kedykoľvek kontaktovať.


Do obchodného registra už musíte zapísať aj rodné číslo


Povinnosti sa pre spoločnosti opäť menia. Dnes je už potrebné do obchodného registra zapísať aj ďalšie údaje. Zbystriť pozornosť musia spoločnosti, ktoré sa do registra zapísali do 30.septembra 2020. Prinášame vám prehľad toho, čo sa mení a dokedy je potrebné, pripraviť sa na zmeny.


Čo sa vlastne mení?
Doteraz sa pri spoločníkoch, či iných ľuďom, ktorí vystupovali v mene spoločnosti, nezapisovalo do obchodného registra rodné číslo a ani číslo občianskeho preukazu. To sa ale teraz zmenilo. Chýbajúce údaje je teda potrebné do registra doplniť do 31.septembra 2021.
Povinnosť zápisu majú spoločníci aj konatelia, jediní akcionári, ale aj členovia dozornej rady či predstavenstva. Novinka platí aj pre prokuristov, správcov na výkon nútenej správy, vedúcich organizačných zložiek a likvidátorov.

Aké údaje sa dopĺňajú?
Záleží od toho, či zapisujete údaje fyzickej alebo právnickej osoby. Fyzická osoba musí uviesť dátum narodenia a rodné číslo. Pri cudzincoch je potrebné uviesť číslo pasu, doklad o pobyte a číslo občianskeho preukazu. V prípade, že je spoločník právnická osoba, uvádza sa identifikačné číslo, ak bolo pridelené.

Ako údaje zapísať?
Identifikačné údaje je možné zapísať len elektronicky. Slúži na to formulár: Návrh na zápis zmeny zapísaných údajov do obchodného registra, ktorý nájdete na stránke rezortu spravodlivosti. Súčasťou zápisu má byť aj príloha, ktorá osvedčuje to, že údaje sú správne. Potrebovať budete aj elektronický podpis. Celý návrh podávate cez štátny web slovensko.sk. Po podaní návrhu je potrebné uhradiť aj správny poplatok 33 eur.

Čo ak som nedodržal lehotu?
Najjednoduchšie je vždy všetky lehoty dodržať. Ak by sa vám však predsa len stalo, že zápis údajov do konca septembra neurobíte, zápis si vás počká. Ak ako spoločnosť požiadate o zápis iných zmien, teda napríklad zmenu sídla, súd vás najprv vyzve o doplnenie chýbajúcich identifikátorov. Na ich zapísanie budete mať 15 dní.

V prípade, ak potrebujeťe viac informácií môžete nás kedykoľvek kontaktovať.

DOČASNÁ OCHRANA PODNIKATEĽOV OD 1.1. 2021 – STRUČNÝ SPRIEVODCA

Rok 2020 znamenal ťažké obdobie pre mnohých podnikateľov. Práve z toho dôvodu prišlo Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky s návrhom nového zákona, ktorého úlohou je pomôcť podnikateľom prekonať náročné obdobie ťahajúce sa i do nasledujúceho roka. Nový zákon č. 421/2020 Z. z bol schválený 8.12. 2020. Dočasná ochrana podnikateľov od 1.1. 2021 má svoje jasné pravidlá. Na rozdiel od pôvodného znenia zákona č. 62/2020 Z. z., nový zákon nepočíta len s dôsledkami vládnych opatrení proti ochoreniu COVID-19. Nový zákon stanovuje univerzálne podmienky a oslobodenia, ktoré vyplývajú zo zlej finančnej situácie v určitom období.

Čo je to dočasná ochrana podnikateľov a kto ju môže využiť?
Dočasná ochrana predstavuje časovo obmedzené obdobie, počas ktorého má podnikateľ alebo spoločnosť možnosť prekonať finančné ťažkosti. Tento čas by mal každý podnikateľ využiť na to, aby opäť rozbehol svoje podnikanie a uspokojil svojich veriteľov. Dočasnú ochranu je možné chápať ako jeden z typov neodkladných opatrení súdu. Dočasná ochrana predstavuje nielen ochranu pred veriteľmi, ale zároveň i upravuje možnosti, ktoré môžu podnikatelia a spoločnosti využiť pri preklenutí finančných problémov a na pokračovanie v ďalšom podnikaní.

O dočasnú ochranu môže žiadať každý podnikateľ, ktorý sídli na území Slovenska. Samozrejme, v samotnom zákone existujú i určité výnimky, ktoré predstavujú napríklad banky alebo poisťovne. Kompletný zoznam výnimiek je možné nájsť na stránkach Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky. O dočasnú pomoc môže požiadať každý podnikateľ (prípadne právnická osoba), ktorý je zapísaný v registri partnerov verejného sektora.

Čo je potrebné splniť pri žiadosti o dočasnú ochranu podnikateľov?
Pri záujme o dočasnú ochranu je potrebné podať na príslušný súd elektronickú žiadosť. V tomto prípade nie je možné spoliehať sa na žiadosť v papierovej forme. Na tento účel slúži špeciálne vytvorený formulár a žiadosť musí byť podpísaná a následne i autorizovaná žiadateľom.

Ak podnikateľ nedisponuje vlastným elektronickým podpisom, je potrebné spoľahnúť sa na pomoc právnika. Súčasťou žiadosti sú i ďalšie náležitosti (napr. vyhlásenie, že s dočasnou ochranou súhlasí nadpolovičná časť veriteľov alebo vyhlásenie, že podnikateľ je oprávnený túto žiadosť podať). Ak plánujete tento typ žiadosti podať, odporúčame vám obrátiť sa na skúsených odborníkov, ktorí vám vysvetlia všetky potrebné náležitosti.  Ak plánujete tento typ žiadosti podať, odporúčame Vám obrátiť sa na nás . 

V prípade, ak potrebujeťe viac informácií ohľadom ochrany podnikaťelov, môžete nás kedykoľvek kontaktovať.

Zmeny v Obchodnom zákonníku od 01.10.2020

K 01.10.2020 vstúpi do platnosti najnovšia novela Obchodného zákonníka. V nasledovnom článku vám prezradíme, čo sa od tohto dátumu zmení v

problematike likvidácie spoločnosti a osôb v exekúcii

Likvidácia spoločnosti po novom

Proces likvidácie spoločnosti prechádza významnými zmenami. Tieto zmeny sa týkajú všetkých spoločností, ktorých likvidátor je zapísaný do obchodného registra neskôr ako 30.9.2020. Po novom už spoločnosť nebude môcť vstúpiť do likvidácie dňom zrušenia, ale až zápisom likvidátora do obchodného registra. Pri dobrovoľnom zrušení spoločnosti budú spoločníci alebo príslušný orgán povinní rozhodnúť o ustanovení likvidátora súčasne s prijatím rozhodnutia o jej zrušení. Najneskôr tak musia urobiť do 60 dní. Ak tak neurobia, likvidátora ustanoví súd.

Likvidátor spoločnosti môže byť:
- správca konkurznej podstaty,
- bezúhonná osoba zapísaná v registri fyzických osôb, ktorá súhlasí s ustanovením za likvidátora a bolo by ju možné ustanoviť za člena štatutárneho orgánu spoločnosti.

Ak likvidátora ustanoví súd, bude náhodne vybraný zo zoznamu správcov konkurznej podstaty.
Zmenila sa tiež výška súdneho poplatku za zápis likvidátora do obchodného registra. Namiesto doterajších 66 Eur to bude 99,50 Eur.

Preddavok na likvidáciu
Zavádza sa povinnosť zložiť preddavok na likvidáciu vo výške 1 500 Eur. Preddavok sa zloží do úschovy u notára ešte pred zápisom likvidátora do obchodného registra a je určený na náhradu výdavkov a odmenu likvidátora. Táto povinnosť platí bez ohľadu na to, či si likvidátora ustanovili spoločníci alebo súd.
Ak likvidátora ustanoví súd, bude mu náležať odmena podľa osobitného predpisu. Ak ho ustanoví orgán spoločnosti, môžu si výšku odmeny dohodnúť zmluvne.

Zánik jednostranných právnych úkonov
Pri vstupe do likvidácie automaticky zaniknú všetky jednostranné právne úkony spoločnosti, ako sú splnomocnenia, poverenia, príkazy a podobne. V platnosti zostanú len splnomocnenia na zastupovanie v súdnom konaní.

Postup prihlasovania pohľadávok a iné povinnosti likvidátora
Likvidátor je povinný oznámiť v Obchodnom vestníku vstup spoločnosti do likvidácie všetkým známym veriteľom spoločnosti s výzvou na prihlásenie pohľadávok voči nej. Táto povinnosť bola daná aj doterajším znením zákona. Po novom je súd oprávnený uložiť túto povinnosť likvidátorovi, a to aj opakovanie.

Novela Obchodného zákonníka ďalej upravuje postup prihlasovania pohľadávok do likvidácie a to, akým spôsobom sú pohľadávky uspokojované. Upravuje aj to, akým spôsobom sa likvidácia ukončí. Likvidátor bude povinný vyhotoviť zoznam pohľadávok a majetku spoločnosti do 45 dní od zverejnenia oznámenia o vstupe spoločnosti do likvidácie. Oba zoznamy je povinný uložiť do zbierky listín obchodného registra.
Povinnosť likvidátora vyhotoviť účtovnú závierku, konečnú správu o priebehu likvidácie a návrh na rozdelenie likvidačného zostatku zostáva. Po novom však bude musieť zverejniť v Obchodnom vestníku oznam, že všetky tieto dokumenty boli vyhotovené.

Minimálna dĺžka trvania likvidácie
Minimálna dĺžka trvania likvidácie bola určená na 6 mesiacov. Likvidácia nesmie skončiť skôr, ako táto lehota uplynie. Lehota sa počíta od zverejnenia oznámenia o vstupe spoločnosti do likvidácie v Obchodnom vestníku. Pokiaľ sa jedná o spoločnosť s prebiehajúcou daňovou kontrolou alebo daňovým nedoplatkom, minimálna dĺžka likvidácie sa predlžuje na 12 mesiacov.

Zmeny pre osoby v exekúcii
Novela Obchodného zákonníka sa vzťahuje tiež na osoby uvedené v Registri vydaných poverení na vykonanie exekúcie a obmedzuje ich podnikanie v spoločnostiach s ručeným obmedzením. Exekúciu nie je možné prelomiť ani súhlasom správcu dane.
Každý, kto je v tomto registri uvedený, nebude môcť založiť s.r.o. ako spoločník a nesmie byť zapísaný ako konateľ s.r.o. Nebude tiež môcť nadobudnúť obchodný podiel v s.r.o. a zmena sa dotkne aj prevodu obchodného podielu v s.r.o. — nebude ho možné previesť na inú osobu či iného spoločníka.

V prípade, ak potrebujeťe viac informácií ohľadom likvidácie společnosti, môžete nás kedykoľvek kontaktovať.